E-BIKEという言葉が最近ちらほら聞くようになりました。電動自転車というとママチャリで子供乗せというイメージでしたが、ここ数年スポーツタイプのE-BIKEと呼ばれるジャンルが確立されてきました。鹿児島県の霧島市に行ったとき、霧島観光協会でヤマハのE-BIKEであるYPJ-TCを借りてみましたので感想です。
走ったコースはこんな感じ。走行距離は82㎞、累積高低差は3500m。平均時速22㎞でした。電動アシスト付きなので、時速18㎞くらいでぐいぐい上ることができます。バッテリーはハイモード91㎞、スタンダードで112㎞のスペックでしたが、ハイモードとスタンダードモードを半々くらいにして、82㎞走ったら残量ほぼゼロでした。かなりきつい登りでしたのでそのあたりは仕方ないですかね。
Recently, the word E-BIKE has come to be heard here and there. When you think of an electric bicycle, you might think of it as a bicycle for riding a child, but in recent years, a new genre called the sports-type E-BIKE has been established. When I went to Kirishima city in Kagoshima Prefecture, I borrowed a Yamaha E-BIKE YPJ-TC from the Kirishima Tourist Association.
The course I ran was like this. The mileage is 82km, and the cumulative elevation difference is 3500m. The average speed was 22km/h. Since it is equipped with an electric assist, it can go up at a speed of about 18 km/h. The battery was 91 km in high mode and 112 km in standard, but after running 82 km with half high mode and standard mode, the remaining charge was almost zero. It was a pretty tough climb, so I guess it can't be helped.
自転車はこんな感じです。The bike looks like this.
いつもミニベロしか乗っていないので、まず27インチのサイズがとても安定感があり、35cの太いタイヤは快適そのものです。Since I always ride only minivelo, the 27-inch size is very stable, and the 35c thick tires are very comfortable.
油圧のディスクブレーキ搭載ですので、制動能力はかなり高いです。そのため、下り坂も臆することなく走ることができます。コンポはSORAの9速(11t-30t)でした。フロントは46-34の2枚。スペック的にはそこそこ早く走れるのですが、重量が22.6㎏あり、電動アシストを切ってみると、平坦でも重くて非常にきついです。上り坂はとてもじゃないが走れません。また、時速24㎞でアシストが切れるので、時速25㎞以上での巡行も結構厳しいと思います。ただ、登りも時速18㎞くらいで登れるので、平均時速は22㎞/hを記録しておりました。
個人的にありかなしか聞かれましたら、ちょっとないかなという感じです。長野県のような山岳地帯でアップダウンの激しい場所を走るならよいのですが、主に平たんな場所を走るには普通の自転車の方が早く快適です。K-3でも22㎞/hくらいで巡行できますし、visc EVOなら28㎞/hくらいで巡行できます。お値段約30万円、バッテリーの劣化を考えるともっといい自転車に乗れそうです。アシストが時速24㎞で切れるのが残念ですね。とはいえ、40㎞/hとかまでアシストできるのであれば、それは原動付自転車より早くなってしまいます。また、今の規制では24㎞/hですので、それが緩和されるとも思えませんし。ただ、乗ってみて貴重な体験ができたと思います。こんな山道普通に走れませんし。
Equipped with hydraulic disc brakes, the braking power is quite high. Therefore, you can run downhill without hesitation. The component was SORA's 9th speed (11t-30t). The front is two pieces of 46-34. In terms of specs, it can run reasonably fast, but it weighs 22.6 kg, and when I turn off the electric assist, it is heavy and very tight even on flat surfaces. I can't run uphill very much. Also, the assist is cut off at 24km/h, so cruising at speeds of 25km/h or more is quite difficult. However, I could climb at about 18km/h, so the average speed was 22km/h.
If you ask me personally whether it is possible or not, I feel that it is a bit unlikely. It's fine if you're riding in a mountainous area like Nagano, where there's a lot of ups and downs, but if you're mainly riding on flat terrain, a regular bicycle is faster and more comfortable. Even the K-3 can cruise at about 22km/h, and the visc EVO can cruise at about 28km/h. The price is about 300,000 yen, and considering the deterioration of the battery, it seems that you can ride a better bicycle. It's a pity that the assist cuts off at 24km/h. However, if it can assist up to 40km/h, it will be faster than a motorized bicycle. Also, the current regulation is 24km/h, so I don't think it will be relaxed. However, I think that I was able to have a valuable experience by riding it. I can't run normally on a mountain road like this.