DAHON K3を乗り始めて3年半近くがたちました。VISC EVOと併用しているので、距離は5,500kmを越えたあたりです。この辺りで、シートポストが滑るという問題が発生してきました。最初の症状としては、上下に滑るというより、左右に回転をするという症状が出ました。
シートクランプを強くするという対策で何とかしのいできましたが、それでもだんだん効かなくなり、上下に滑るというちょっと危険な状態になってきたので、シートポストの状態を少し調べてみました。
It's been almost three and a half years since I started riding the DAHON K3. I use it in conjunction with the VISC EVO, so I've put in just over 5,500km. Around this time, I started having problems with the seat post slipping. The first symptom was that it would rotate left and right rather than slipping up and down.
I managed to get through it by tightening the seat clamp, but that gradually stopped working, and it started to slip up and down, which was a bit dangerous, so I decided to check the condition of the seat post.
DAHON K3 のシートポストは直径33.9mmで長さは約58㎝になります。滑り止めなのか全体がギザギザに加工されていて、メモリは0~25まであります。
写真1の通り私のシートポストはもうボロボロです。原因といたしましては、折りたたみを頻繁に行うため、上げ下げが激しいということがあげられます。輪行で外出すると、シートポストを支える筒はどうしても細かい砂や石が入り込みます。ダートとかでもお構いなしに走ること、輪行の場合畳む前に清掃することが難しいことが理由としてはあげられます。大事に乗られている方は、あまりこのような状態にならないと思います。実際VISC EVOの方はそこまで傷にはなっておりません。
ただし、純正シートポストはかなり傷つきやすい代物であるとは思います。
The seat post of the DAHON K3 is 33.9 mm in diameter and about 58 cm long. It is serrated all over, probably to prevent slipping, and has a scale from 0 to 25.
As you can see in photo 1, my seat post is already worn out. The reason is that I fold it frequently, so it goes up and down a lot. When I go out by packing my bike, fine sand and stones inevitably get into the tube that supports the seat post. The reason is that I ride on dirt roads without caring, and it is difficult to clean it before folding it when packing my bike. I don't think people who take good care of their bikes will end up in this condition. In fact, the VISC EVO doesn't have that many scratches.
However, I think that the original seat post is quite easily scratched.
どれくらい減っているのかというのを調べるために、毛連れている部分と削れていない部分の円周を測ってみました。写真2,3の通り、削れていない部分は11.1㎝で削れている部分は10.9㎝と2ミリの差が出ておりました。
To find out how much hair had been removed, I measured the circumference of the haired and unshaved areas. As you can see in photos 2 and 3, the unshaved area was 11.1 cm, while the shaved area was 10.9 cm, a difference of 2 mm.
写真1 シートポストの状況 Photo 1: Seat post condition
写真2 シートポストの円周 Photo 2: Seatpost circumference
写真3 シートポストの減っている部分の円周
Photo 3: Circumference of the worn part of the seat post
解決策としては結局シートポストを交換するということになりました。同じように、折りたたみ自転車に乗っている人の話ですと、通常の自転車と違い、折りたたみ自転車は折りたたむ際にシートポストを上げ下げする都合上シートポストが削れるのはいたって普通であり、消耗品と割り切りましょうとのことでした。
The solution was to replace the seat post. Similarly, people who ride folding bikes said that unlike regular bikes, folding bikes have seat posts that are raised and lowered when folding, so it is normal for the seat post to wear down and that it is best to just accept it as a consumable item.
さて、33.9㎜で長さが60㎝のシートポストを探すと出てくるのが2社あります。ひとつはLitePro(ライトプロ)で、もう一つはMicrOHERO(マイクロヒーロー)です。どちらも3,300円前後で買えますし、純正より80gくらい軽量になります。純正品だと9,000円前後、中にはカーボンで3万円とかもあったり、自作したという強者もおりましたが、私はMicrOHEROを選択しました。
Well, when I searched for a 33.9mm seatpost that was 60cm long, there were two companies that came up. One was LitePro, and the other was MicrOHERO. Both can be bought for around 3,300 yen, and are about 80g lighter than the genuine product. The genuine product was around 9,000 yen, some carbon ones were as much as 30,000 yen, and some people even made their own, but I chose MicrOHERO.
写真の通り、純正シートポストの重量は櫓の台座、ネジまで含めて422gで、MirrOHEROは334gとおよそ88gの軽量化になります。
As shown in the photo, the weight of the original seat post, including the base and screws, is 422g, while the MirrOHERO weighs 334g, which is approximately 88g lighter.
写真4 純正シートポストの重量 Photo 4: Weight of genuine seat post
写真5 MicrOHEROのシートポストの重量
Photo 5: Weight of the MicroHERO seat post
口コミを確認するところ、一部「曲がってしまった」「折れてしまった」という声があるようです。確かに軽くなった分強度は純正より落ちるのかもしれません。
私が気になったのは、MicrOHEROは長さの調節が10メモリしかないところです。純正品ですと、メモリ6~8が私のポジションになりますが、MicrOHEROですと、メモリ0~2が同じポジションになります。つまり、純正品でメモリ6以下で乗っていた人(背が高い人)は、調節メモリ外の部分で合わせる必要が出てきそうです。そうなると、てこの原理で、クランプ部分にかかる力が大きくなり曲がるのかもしれません。ちなみにわたくしの身長は171㎝で股下は76㎝くらいです。耐久力はこれからなので、何かあったらご報告させていただきます。ちなみに120㎞ほど走った感じでは、曲がるなどのタラブルはなく、当然滑ってしまったり、回転してしまうなどのタラブルもございません。
カラーは今回シルバーにしましたが、いろいろな色があるので、次は画期的な色にトライしてみたいなとも思います。
When I checked the reviews, it seems that some people said that it "bent" or "broke". It's true that the lighter it is, the stronger it may be than the genuine product.
What bothers me is that the MicrOHERO only has 10 memory lengths. With the genuine product, memory 6 to 8 is my position, but with the MicrOHERO, memory 0 to 2 is the same position. In other words, people who used to ride with memory 6 or less with the genuine product (tall people) will need to adjust it outside the adjustment memory. If that happens, the force on the clamp part may increase due to the principle of leverage, causing it to bend. By the way, I am 171 cm tall and my inseam is about 76 cm. I'm still waiting to see how durable it is, so I'll let you know if anything happens. By the way, after riding it for about 120 km, there was no bending or other problems, and of course no slipping or rotation.
I chose silver for the color this time, but there are various colors available, so I would like to try a revolutionary color next time.
写真5 交換後の写真 Photo 5: Photo after replacement