dahon-k3時々いろいろな自転車

DAHON K3 で全国を輪行制覇したい。。。

DAHON K3 折り畳みのヒンジ部分が折れました The hinge part of the DAHON K3 folding mechanism broke.

DAHON K3を新車で購入して、6000㎞を越えたあたりですが、初めてヒンジ部分が壊れました。

写真にすると、こんな感じです。

I bought a new DAHON K3 and after driving it for over 6000km, the hinge broke for the first time.

Here's what it looks like in a photo.

レバーと、ヒンジ部分をつなげるシャフトですが、劣化で折れたようです。そのため、レバーが効かなくなり、このままだと右に左に自転車がぐらついてしまい、大変危険です。

The shaft that connects the lever to the hinge seems to have broken due to deterioration. As a result, the lever no longer works, and if this continues, the bike will wobble from side to side, which is very dangerous.

自分は、乗る前の点検で気が付いたので、事故にはなりませんでした。また、安全ストッパーをしていれば、走行中に折れたとしても、高速で走っていない限り、何とか止まれそうな気がします。

I noticed it when I checked before riding, so I didn't have an accident. Also, if you have a safety stopper, even if it breaks while riding, you should be able to stop it somehow, unless you're riding at high speed.

 

輪行中だったので、対応策を考え、レバーがきっちり固定されていれば、強度の問題はないと判断し、布テープで2重巻きにして、きつく固定して走りました。この状態で100㎞以上走りましたが、特に揺れたりなどの症状はありませんでした。

Since I was packing my bike, I thought of a solution and decided that as long as the lever was securely fixed, there would be no problem with its strength, so I wrapped it twice with cloth tape and fixed it tightly before riding. I rode more than 100km in this condition, but there were no particular symptoms such as shaking.


修理ですが、パーツ代が3,680円、工賃が3,030円でした。折れたシャフトだけではなく、折りたたみのレバーを含む、周辺パーツすべての交換となりました。(シャフトだけでは売ってくれない)

The repair cost 3,680 yen for parts and 3,030 yen for labor. Not only did they replace the broken shaft, but all the surrounding parts, including the folding lever. (They won't sell the shaft by itself.)

また、折れたシャフトだけなら自分でも簡単に交換できるのですが、周りのパーツまで交換ということで、自転車屋にお願いしました。しかしながら、固着がひどく、全部のパーツを交換できたわけではありませんでした。折りたたみ自転車の弱点であるあり畳機構の故障は、センシティブですので、プロに任せた方がよろしいかと思います。

Also, if it was just the broken shaft, I could easily replace it myself, but I asked a bicycle shop to replace the surrounding parts as well. However, the parts were badly stuck, so not all of them could be replaced. The failure of the dovetail mechanism, which is a weak point of folding bicycles, is sensitive, so I think it is better to leave it to a professional.

今回、大変だなと思ったことは、ヒンジ部分を故障した場合普通の自転車屋では修理不可能で、DAHONのディーラーでないとパーツの取り寄せ等が難しいことでしょうか。インターネットで自転車を買っても、メンテナンスができなければ自転車はただの金属ごみになります。K3の場合、ディレーラーやスプロケットがオリジナル部品になるので、物理的に摩耗や損傷した場合、なかなか他社製品が使えないので、原則DAHONの特約店での修理になります。(Visc Evo のようにSHIMANOの部品であれば、だいたいの自転車屋で取り寄せ、修理は可能だと思います)

とはいえ、14インチサイズで走る自転車はほかに替えが効かないので、多分これに乗り続けるのでしょう。

What I found difficult this time was that if the hinge breaks, it cannot be repaired at a regular bicycle shop, and it is difficult to order parts unless you are a DAHON dealer. Even if you buy a bicycle on the Internet, if you cannot maintain it, the bicycle will just become metal waste. In the case of the K3, the derailleur and sprocket are original parts, so if it is physically worn or damaged, it is difficult to use products from other companies, so in principle it will have to be repaired at a DAHON authorized dealer. (If it is a SHIMANO part like the Visc Evo, I think it can be ordered and repaired at most bicycle shops.)

However, since there is no other replacement for a 14-inch bicycle, I will probably continue to ride it.