自転車が趣味であれば、複数台所有しているのが結構普通です。ロードバイク、ミニベロ、マウンテンバイクのように全く違うジャンルのもの、同じロードバイクでも、カーボン、クロモリ、アルミなど複数の材質のフレームでそろえている人、いろいろいるとは思います。ただ、1か月で500㎞も走らない私でさえ、1台では消耗が激しく、パーツの入荷の都合上しばらく乗れないなどありますし、ミニベロですと、走るバイクは大きいし、重いし輪行に不向きだったり、小さいバイクは輪行にはいいけれど、長距離や峠には向いていないなど、走る場所に寄っていいろいろ使い分けをするのがベストだと思います。
If cycling is your hobby, it is quite normal to own multiple bikes. There are many people who have completely different genres such as road bikes, mini velos, and mountain bikes, and even people who have road bikes with frames made of multiple materials such as carbon, chromoly, and aluminum. However, even for me, who only rides 500 km a month, one bike wears out quickly, and there are times when I can't ride for a while because of the parts stock. In addition, mini velos are big, heavy, and not suitable for carrying on trains, and small bikes are good for carrying on trains but not suitable for long distances or mountain passes. I think it is best to use different bikes depending on where you ride.
自分は走りに関しては「ペダル1回転で進む距離」と車体の重量が大事だと思っております。あと、ペダルはできる限り良いものが欲しいです。また、ブレーキに関しては、搭載コンポの一つ上のグレードが欲しいと考えております。
When it comes to riding, I think that the "distance traveled with one pedal revolution" and the weight of the bike are important. I also want the pedals to be as good as possible. As for the brakes, I want one grade higher than the installed components.
便宜上
254サイズ(14インチ)の円周1.02m、
305サイズ(16インチ)の円周119㎝、
349サイズ(16インチ)の円周129㎝、
355サイズ(18インチ)の円周134㎝、
406サイズ(20インチ)の円周146㎝、
451サイズ(20インチ)の円周155㎝、
700サイズ(27インチ)の円周214㎝
で計算してみます。
タイヤの円周は太さや空気圧で結構変わりますので、参考値です。
ロードバイクだと
FD53T/39TでRD11T-28Tが多いですので、
最高のギア比53÷11=4.818 よってペダル1周で10.31m進みます。(一番重いギア)
最低のギア比39÷28=1.392 よってペダル1周で2.98m進みます。(一番軽いギア)
姫ギアとか言われる軽いギアですとFD50T/34TでRD11T-32T とかになりますので
最高のギア比50/11=4.545 よってペダル1周で9.7m進みます(一番重いギア)
最低のギア比34/32=1.062 よってペダル1周で2.27m進みます(一番軽いギア)
ちなみに、ママチャリと呼ばれる一般的な軽快車だとペダル1周で4.5mくらい進みます。
ペダル1周で自分としては以下の感じ
2.0m・・・軽すぎてゲキサカ以外出番なし
2.3m・・・舗装道路のほとんどの登りに対応できる
2.5m・・・気合と根性で坂を登れる
3.0m・・・脚力がないと坂は無理
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
3.5m・・・平地発進するレベル
4.5m・・・都心で巡行レベル(時速15㎞~20㎞)
6.0m・・・サイクリングロードで軽快に走れる(時速20㎞~25Km)
7.5m・・・平地・無風のほぼ限界(時速30㎞~時速35㎞)
8.0m・・・追い風・下りでないと踏み続けられない
DAHON K3は254サイズでFD53T・RD9Tー13Tー17Tですので
3速のギア比53÷9=5.888 よってペダル1周5.99m
2速のギア比53÷13=4.076 よってペダル1周4.15m
1速のギア比53÷17=3.11 よってペダル1周あたり3.17m
DAHON VISCEVO は451サイズでFD53T/39T・RD11Tー25Tですので
最高のギア比 53÷11=4.818 よってペダル1周7.46m
最低のギア比 39÷25=1.56 よってペダル1周2.41m
となります。
K3は3速ですが幅が大きくギアを一つチェンジするだけで大きく走りが変わります。VISCEVOは20通りの組み合わせがあるので、風や路面状況でちょっとだけ変えることができるので、かなり楽です。
自分は走る自転車と、魅せる自転車の組み合わせが2台持ちの場合はいいともいます。
K3は魅せる自転車、VISCEVOが走る自転車になります。
次回以降、個別に追っている自転車を検討していきます。
For convenience, we will use the following values for the calculation:
254 size (14 inches) circumference 1.02m
305 size (16 inches) circumference 119cm
349 size (16 inches) circumference 129cm
355 size (18 inches) circumference 134cm
406 size (20 inches) circumference 146cm
451 size (20 inches) circumference 155cm
700 size (27 inches) circumference 214cm
The circumference of the tire varies considerably depending on the tire width and air pressure, so these are just reference values.
For road bikes,
FD53T/39T and RD11T-28T are common,
so the best gear ratio is 53÷11=4.818, so one pedal revolution will move 10.31m. (Heaviest gear)
Lowest gear ratio 39÷28=1.392, so you can move 2.98m with one pedal revolution. (Lightest gear)
Light gears, also known as princess gears, are FD50T/34T and RD11T-32T,
Highest gear ratio 50/11=4.545, so you can move 9.7m with one pedal revolution (Heaviest gear)
Lowest gear ratio 34/32=1.062, so you can move 2.27m with one pedal revolution (Lightest gear)
By the way, a typical light bicycle called a mamachari will move about 4.5m with one pedal revolution.
Here's what I feel after one pedal lap
2.0m: too light, only used for Gekisaka
2.3m: can handle most climbs on paved roads
2.5m: can climb hills with determination and guts
3.0m: can't climb hills without strong legs
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
3.5m: level for starting on flat ground
4.5m: cruising level in the city (15km/h to 20km/h)
6.0m: can ride lightly on cycling roads (20km/h to 25km/h)
7.5m: almost the limit on flat ground with no wind (30km/h to 35km/h)
8.0m: can't pedal unless there's a tailwind or going downhill I can't continue
DAHON K3 is 254 size, FD53T, RD9T-13T-17T
3rd gear ratio 53÷9=5.888, so 1 pedal revolution is 5.99m
2nd gear ratio 53÷13=4.076, so 1 pedal revolution is 4.15m
1st gear ratio 53÷17=3.11, so 3.17m per pedal revolution
DAHON VISCEVO is 451 size, FD53T/39T, RD11T-25T
Highest gear ratio 53÷11=4.818, so 1 pedal revolution is 7.46m
Lowest gear ratio 39÷25=1.56, so 1 pedal revolution is 2.41m
It will be.
K3 is 3-speed, but it is wide, so changing one gear can make a big difference in the ride. VISCEVO has 20 possible combinations, so you can change it slightly depending on the wind or road conditions, which makes it very easy.
I think it's fine to have two bikes in a combination of one to ride and one to show off.
The K3 is the bike to show off, and the VISCEVO is the bike to ride.
From next time onwards, I will be looking at the bikes I am following individually.