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DAHON K3 で全国を輪行制覇したい。。。

DAHON K3 【ポタリング】 遠征東北地方 ⑥久慈駅から鮫駅(八戸市)三陸北部 DAHON K3 [Pottering] Expedition Tohoku Region ⑥ From Kuji Station to Same Station (Hachinohe City) Northern Sanriku

東北遠征3日目第2部は久慈駅から八戸市の鮫駅まで。60㎞弱を平均時速19㎞で走りました。走行時間は3時間、観光してる時間を含めて5時間の道のりです。まずは盛岡駅から久慈駅への移動ですが、JRバスが運行する白樺号を使いました。通常、高速バス等は自転車の積み込み禁止ですが、白樺号は事前予約制で500円の料金をプラスすると折りたたみ自転車の積み込みができます。十和田湖近辺や、岩手北部は予約制ながら自転車の積み込み可能ですので、各社のウェブサイト等でご確認ください。

 久慈駅を出てほぼ国道45号線を走ります。リアス式海岸三陸海岸ですので、結構なアップダウンです。風も強いのですが、やや追い風を受ける形になり、ものすごく快適でした。風向きによって北上するのか、南下するのか選べるのはいいですね。久慈駅を出て、ほぼ種市までの30㎞は見所も少ない状況。のんびりとして景色と、ところどころ見える八戸線の線路、めったに遭遇しない汽車という典型的な田舎の海の町の景色を走ります。久慈市の隣、洋野町の中心地種市につくと種市海浜公園があります。マリーナと海岸そして、巨大な防潮堤がありました。種市を過ぎると、青森県との県境まではあと少し。国道45選には別れを告げ、海岸線の県道を走ります。ちょうど県境を過ぎると階上町の小舟戸海岸につきます。芝生と灯台がきれいな場所です。小舟戸海岸を過ぎると種差海岸までは40分程度。三陸北部を代表する場所で、雄大な景色が広がります。

 種差海岸を過ぎると、葦毛崎展望台までは、もうすぐで、最終の目的地である蕪島も近いです。蕪島から最寄りの鮫駅に向かい、終了です。八戸線は本数がかなり少ないですが、鮫駅から八戸間はほんすがぐっと増えます。また、田舎の景色から急に町中になります。雄大な景色を見ながらのサイクリング、K3の走力では若干心もとないですが、いざとなったら電車ワープも使えます。

The second part of the third day of the Tohoku expedition is from Kuji Station to Same Station in Hachinohe. I ran just under 60km at an average speed of 19km/h. Travel time is 3 hours, 5 hours including sightseeing time. First, I used the Shirakaba train operated by JR Bus to move from Morioka Station to Kuji Station. Bicycles are not normally allowed on highway buses, but folding bicycles can be loaded on the Shirakaba-go bus with an advance reservation and an additional fee of 500 yen. Bicycles can be loaded in the vicinity of Lake Towada and northern Iwate with a reservation system, so please check the websites of each company.

Leave Kuji Station and drive along National Route 45. The Sanriku coast is a ria coast, so there are quite a lot of ups and downs. The wind was strong, but it was a little bit of a tailwind, and it was very comfortable. It is nice to be able to choose whether to go north or south depending on the direction of the wind. The 30km from Kuji Station to Taneichi is not much to see. The scenery is leisurely, the Hachinohe Line tracks can be seen here and there, and the scenery of a typical sea town in the countryside, where trains are rarely encountered. Taneichi Seaside Park is located in Taneichi, the center of Hirono Town, next to Kuji City. There was a marina, a beach, and a huge seawall. After passing Taneichi, it's a little further to reach the prefectural border with Aomori Prefecture. Say goodbye to the 45 National Routes and drive along the coastal prefectural roads. Just after passing the prefectural border, you will reach Kofunato Beach in Hashikami Town. It's a beautiful place with a lawn and a lighthouse. After passing the Kofunato coast, it takes about 40 minutes to reach the Tanesashi coast. It is a place that represents the northern part of Sanriku and has a magnificent view.

After passing the Tanesashi Coast, the Ashigezaki Observatory is just around the corner, and Kabushima, the final destination, is also close by. From Kabushima, head to the nearest Same Station and finish. The number of trains on the Hachinohe Line is quite small, but the number of trains between Same Station and Hachinohe increases significantly. In addition, it suddenly becomes a town from the scenery of the countryside. Cycling while looking at the majestic scenery, I'm a little worried about the running power of the K3, but I can use the train warp in case of emergency.

岩手県 久慈市 洋野町

 

青森県 階上町 八戸市