dahon-k3時々いろいろな自転車

DAHON K3 で全国を輪行制覇したい。。。

DAHON K3で3000㎞走った話。。。諸々トラブルなど。。。A story of riding 3000km with DAHON K3. . . various troubles etc. . .

DAHON K3を買ったのが2021年2月で、2022年8月に走行距離3000kmを突破しました。楽しい乗り物ではありますが、小径車のため、いろいろなトラブルや困った問題に直面しております。

I bought DAHON K3 in February 2021, and in August 2022, the mileage exceeded 3000km. It is a fun vehicle, but because it is a small wheeled vehicle, it faces various troubles and problems.

①後輪スポークが折れる問題

度々、話題になるのが後輪のスポーク折れ問題。DAHONのほかのバイクは90㎏の体重までだったり、TURNなら105㎏とか120㎏まで乗れる設計ですが、K3は確か75㎏ですので、かなり華奢ですし、男性なら結構オーバーしそうです。そして、タイヤが小さい分トルクは大きくかかりますで、タイヤのスポークにかかる力は大きく、いつの間にかあっさり折れています。チェーンステーに折れたスポークがあたり音がするので気づきますが、輪行先とかですとショックは大きいですね。

① The problem of broken rear wheel spokes

The issue of spokes on the rear wheel is often a topic of discussion. Other DAHON bikes are designed to hold up to 90kg, and the TURN is designed to allow you to ride up to 105kg or 120kg, but the K3 weighs 75kg, so it's quite delicate, and for men, it's probably too much. And since the tire is small, the torque is large, so the force applied to the spokes of the tire is large, and it breaks easily before you know it. You'll notice that the broken spokes hit the chainstay and make a noise, but if it's where the wheel is going, it's a big shock.

②消耗激しすぎる問題

チェーンがかなり減ってきていた(チェーンがかなり伸びていた)ので、3000㎞で交換したら、ギアが3速に入れると歯飛びするようになりました。たった3000㎞で3速のスプロケットが減りすぎてしまったのが原因です。9tという小さな歯車と、ほとんど3速で走っているという状況でしたので仕方ないかもしれません。目視だと、もう手裏剣です。古いチェーンに戻したら今のところ歯飛びはしませんが、いずれにせよ時間の問題です。結局、スプロケット発注しました。入荷は未定で(多分半年くらいはかかるのではないか)しかも、12100円と超高額です。歯車だけではなく、フリーと一体型だから高くなるそうですが、何とも言えないです。下の写真で、2速は富士山のような形ですが、3速は波のような形になってしまっております。

② Excessive consumption problem

Since the chain was considerably reduced (the chain was stretched considerably), when I replaced it at 3000km, the gear started to jump when I put it in 3rd gear. The cause is that the 3rd gear sprocket has worn down too much at just 3000km. It may be unavoidable because it was a small gear of 9t and it was almost running in 3rd gear. Visually, it's already a shuriken. So far I haven't had any teeth skipping when I put the old chain back on, but it's just a matter of time. I finally ordered a sprocket. The arrival is undecided (maybe it will take about half a year), and it is very expensive at 12100 yen. It seems that it will be expensive because it is not only gears but also free and integrated, but I can not say anything. In the picture below, 2nd gear looks like Mt.Fuji, but 3rd gear looks like a wave.

タイヤは、後輪を1800㎞で交換し、さらに1100㎞で交換。パンクは免れましたが、2回ともタイヤが破けました。前輪は、後輪2回目と同じ時にタイヤの種類を変えたので一緒に変えました。

As for the tires, replace the rear wheels at 1800km and then at 1100km. I avoided a puncture, but both times the tire burst. I changed the type of tires for the front wheels at the same time as the second rear wheels, so I changed them at the same time.

そして、ホイールがかなり減ります。ロードバイクでもなければホイールの寿命とか気にしなくてもいいとは思うのですが、K3はめちゃくちゃ減ります。ホイールに溝があったのですが、もう前輪はほとんどありません。強力なVブレーキで円周の短いホイールを挟むので、めちゃくちゃ減ります。写真上が2800㎞時点での前輪で、下が後輪ですが、前輪は溝にある溝(黒く色が塗ってある)のがかなり薄くなってきており、後輪はまだしっかりあることがわかります。ちなみに、ホイールも入荷が不安定で、数か月待ちは当たり前です。そして、結構ホイールが割れたという話を聞きます。

And the wheels are considerably reduced. If it's not a road bike, I don't think you need to worry about wheel life, but the K3 will be much shorter. There was a groove in the wheel, but now the front wheel is almost gone. A powerful V-brake sandwiches a wheel with a short circumference, so it reduces a lot. The top photo is the front wheel at 2800km, and the bottom is the rear wheel. increase. By the way, the arrival of wheels is also unstable, and it is natural to wait several months. And I hear that the wheel cracked quite a bit.


③タイヤの選択の問題

自分はタイヤをデフォルトの1.35インチ幅から1.5インチ幅に変えてみました。デフォルトのタイヤは軽くてきびきびと走りますが、段差に弱く、耐久性も弱い感じです。タイヤを少し太くしてみたら、段差や路面のデブリには強くなりましたが、すごく動きがもっさりでママチャリに近い感覚になりました。2インチ幅のビックアップルに替える人が多いですが、どうなんでしょうか。乗り心地はよくなりそうですが、K3特有のシャープな走りは消えそうです。

③ Tire selection problem

I changed the tires from the default 1.35 inch width to 1.5 inch width. The default tires are light and snappy, but they are weak on bumps and have poor durability. When I made the tires a little thicker, they became more resistant to bumps and debris on the road surface, but the movement was so sluggish that it felt like a granny's bike. Many people change to a 2-inch wide Big Apple, but what do you think? Ride comfort is likely to improve, but the sharp running characteristic of the K3 is likely to disappear.

 

④消耗品の入荷が不安定という問題

②でも書きましたが、スプロケット、ホイールは3か月以上待つこともざらです。かといって、他社の規格のものを流用するのは難しい(少ないですが、ネットでは使えそうなものはありますが、やめた方が無難な気がします)ので、この2点に関しては、入荷ができず、しばらく乗れないという状況になります。

④ Problem of unstable supply of consumables

As I wrote in ②, it is common to wait for sprockets and wheels for more than 3 months. On the other hand, it is difficult to divert other companies' standards (although there are few, but there are some that can be used on the Internet, but I feel that it is safer to stop), so regarding these two points I can't, and I'm going to be in a situation where I can't ride for a while.

 

ちなみに、ブレーキシューとか、各種ケーブルとかは普通の自転車の同じペースで消耗します。ブレーキシューとブレーキケーブルは前輪だけ1度替えております。以上3000㎞リポートでした。

By the way, brake shoes and various cables wear out at the same pace as a normal bicycle. The brake shoe and brake cable are replaced once only for the front wheel. That was the 3000km report.