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DAHON K3 で全国を輪行制覇したい。。。

K3とvisc EVOの走行性能比較

14インチサイズのK3と20インチサイズのvisc EVO、乗っている感じでは全く違う乗り物です。データ上どれくらいの差があるのか、比較してみました。

The 14-inch K3 and the 20-inch visc EVO are completely different vehicles. I compared how much difference there is in the data.

まずは、平坦部から。Start with the flat part.

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主に荒川サイクリングロードを走っておりましたが、移動速度で18.7㎞/hでした。個人的にはかなり回していたと思います。K3で移動速度18㎞越えは結構きついです。

I was mainly running on the Arakawa Cycling Road, and the speed was 18.7km/h. Personally, I think I was spinning a lot. Moving speed over 18km with K3 is quite tough.

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ルートは若干違いますが、こちらがvisc Evoで走った場合です。こちらの方がサイクリングロード比率が低いのでスピード的に不利なのですが、移動速度20.4㎞/hとK3より1.7㎞/hほど早いです。個人的にはもう少し早いだろうと思っておりましたが、速度的には10%ほどの差が出ております。

The route is slightly different, but this is the case when running with visc Evo. This one has a lower ratio of cycling roads, so it is disadvantageous in terms of speed, but the movement speed is 20.4km/h, which is about 1.7km/h faster than K3. I personally thought it would be a little faster, but there is a difference of about 10% in terms of speed.

 

続いて山間部。Next is the mountainous area.

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K3で足パンパンで、一部押したりしましたが、移動速度は15㎞/hとまずまず出ております。町中をポタリングするとだいたいK3の移動速度は14~15㎞/hなのでまずまずの速度です。登りが時速8㎞出るか出ないかですが、下りは30㎞/hくらいは出ておりますので、同じアップダウンであれば結構平坦部と同じような速度が出ます。

With K3, I pushed my legs and pushed a part, but the movement speed is 15 km/h, which is reasonable. When pottering around town, K3's movement speed is about 14-15km/h, so it's a reasonable speed. It may or may not go uphill at 8km/h, but the downhill speed is about 30km/h, so if it's the same ups and downs, it's pretty much the same speed as the flat section.

 

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次が、visc EVOの山間部です。K3の倍高低差があるので、こちらの方が不利ですが、平均移動速度17.8㎞/hと2.8㎞/hほど早いです。20インチでフロントディレイラーのインナーが39tのため、39t-25tのギア比が取れます。K3の1速と比べても3割くらい軽い感じでした。タイヤの口径から逆算すると、一番軽いギアはK3の約70%の重さになります。軽いギアがあるvisc EVOの方が登りに関しては圧倒的な差が出ます。

Next is the mountainous area of visc EVO. It has twice the height difference of K3, so this one is more disadvantageous, but it has an average movement speed of 17.8km/h and is about 2.8km/h faster. Since it is 20 inches and the front derailleur inner is 39t, you can get a gear ratio of 39t-25t. It felt about 30% lighter than the K3 1st gear. Counting back from the tire diameter, the lightest gear is about 70% the weight of the K3. The visc EVO, which has light gears, makes an overwhelming difference when it comes to climbing.

結論からすると、平坦部で1割程度、山間部で2割程度visc EVOの方が早いということになりました。1時間換算で6から12分のの差を大きいと感じるのか、それほどないと感じるのか、それは個人的な感覚で何ともいえませんが、同じ距離を走った場合の体力消耗は圧倒的にvisc EVOの方が楽です。体制が楽ということもありますし、路面の凹凸にも強いという利点があります。また、長距離を乗った場合はどんどん差が出てきてしまいます。visc EVOなら100㎞(最高で100㎞)を余裕で走り切れますが、K3だと結構きつい(最高で85㎞)と思います。

In conclusion, the visc EVO is about 10% faster in flat areas and about 20% faster in mountainous areas. Personally, I can't say whether the difference of 6 to 12 minutes in terms of 1 hour is large or not so much, but the physical exhaustion when running the same distance is overwhelmingly visc EVO. is easier. It has the advantage of being easy to set up and being strong against uneven road surfaces. Also, if you ride long distances, the difference will come out more and more. The visc EVO can easily run 100km (maximum 100km), but I think the K3 is quite tough (maximum 85km).